! Zonden Overdenken

Je bent en blijft verantwoordelijk voor je daden, zelfs als je er niets aan kunt doen.

Als ik mijn zonden overdenk, denk ik dat het zonde van mijn tijd is. Het ontbreekt me niet aan moreel besef, dus ik voel wel aan wat kan en niet kan, maar in mijn rationele brein weet ik ook dat moreel besef er vooral van buitenaf is ingebrand. De cultuur waarin ik leef en de opvoeding die ik genoten heb bepalen in grote lijnen wat ik acceptabel gedrag vind en wat niet. Was ik in een andere cultuur opgegroeid, dan zouden mijn normen en waarden verschillen van mijn huidige normen en waarden. Kortom, alles is de schuld van mijn ouders.

eKudos » NuJij »

Reactie (30)

  1. 09:16, 27 augustus 2011Appelvrouw  / Beantwoorden

    Zit deze jongen soms in de strafhoek? ik zie een tekst boven hem staan, telug. De zondigste telug, moeten die ouders dan gemeend hebben.
    Blij dat ik geen ouders heb.

    • 16:10, 27 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @Appelvrouw
      Deze tel(u)g zit in ieder geval voor paal (letterlijk).

      =Blij dat ik geen ouders heb=

      Als je ze ook nooit gehad hebt, dan is alles je eigen schuld.

      • 18:50, 27 augustus 2011Appelvrouw  / Beantwoorden

        @100_woorden
        En als ik ze wel had is het ook mijn eigen schuld, dat ik die had uitgekozen.
        heel onhandig om nooit eens de schuld af te kunnen schuiven.

        • 01:42, 28 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

          @Appelvrouw
          Toen je moest kiezen was je nog jong en onschuldig (de zachte term voor ontoerekeningsvatbaar) en dan kun je met goed fatsoen niet verantwoordelijk worden gehouden. Schuld is net als veel andere infectieziekten overdraagbaar, maar van het overdragen word je niet beter.

  2. 09:24, 27 augustus 2011cor3306  / Beantwoorden

    en volgens Dick Swaab kunnen die er ook niet veel aan doen 9 leuke foto ik denk dat het joch muziek luistert)

    • 16:14, 27 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @cor3306
      Ook ouders hebben weer ouders (gehad) die de schuld dragen en zo kunnen we teruggaan tot Adam en Eva die god de schuld van alles kunnen geven (wie waren de ouders van god eigenlijk?) of tot de eerste aminozuren die de basis voor het leven vormden (voor de niet religieuzen onder ons) en uiteindelijk tot de oerknal. Wat kun je ook anders verwachten van een universum dat met geweld is ontstaan.

  3. 12:39, 27 augustus 2011Glaswerk  / Beantwoorden

    @!00: Ook binnen één cultuur bestaat er al een diversiteit aan normen en waarden.

    Kortom, alles is de schuld van mijn ouders.

    Voor deterministen die geen vrije wil (willen) kennen is dat inderdaad de enige “rechtvaardiging” van/voor hun (wan)gedrag ;-P

    • 16:20, 27 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @Glaswerk
      Ja, zelfs binnen een gezin is er een zekere bandbreedte in ethisch besef.

      =Voor deterministen die geen vrije wil (willen) kennen is dat inderdaad de enige “rechtvaardiging” van/voor hun (wan)gedrag ;-P=

      Prettig deze redelijk precieze formulering. Als ik zout op slakken leg is het niet zozeer het niet “kennen” van “vrije wil”, maar het niet bestaan ervan. Niet kennen impliceert dat het wel bestaat.

      • 01:59, 28 augustus 2011Glaswerk  / Beantwoorden

        @!00: Het is een vakkundig gelegd snufje zout. Daar kan ik wel waardering voor opbrengen.

  4. 13:45, 27 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Buitencatagorisch bizar gedrag,neem dat van mij aan.
    Je maakt mensen totaal zwart,
    en keert het om.
    Wat je allemaal zei over Nedloni tegen mij,
    om haar daarna weer af te likken
    grenst aan het waanzinnige.

    Ik vind het erg voor je ouders.
    Er is ook geen enig besef
    of wroeging zichtbaar.

    • 16:22, 27 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @Fleur
      Bij de onwetende lezer zullen je reacties vreemd overkomen waarschijnlijk, maar goed, ik weet wel dat je het niet tegen mij persoonlijk hebt.

  5. 13:47, 27 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Om over haar gewetenloosheid helemaal maar niet te beginnen.

  6. 13:48, 27 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Gelukkig bemoei je je reeds met de politiek,daar hebben ze behoefte aan draaikonten.

    Wat een mooie avatar krijg ik hier.
    Die kleuren.
    Ik mis het schrijven ontzettend.

    • 16:23, 27 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @Fleur
      Geen idee op basis waarvan het systeem precies een avatar kiest, maar ik vind ze vaak wel bij mensen passen.

  7. 14:01, 27 augustus 2011Fulps Valstar  / Beantwoorden

    Wij allen zijn dus de schuld van wat na ons komt.

  8. 14:04, 27 augustus 2011svara  / Beantwoorden

    het had je gesierd als je een foto van jezelf had geplaatst bij deze tekst!!!
    het enige dat het mooi laat zien is dat je als kijker automatisch een link legt die er niet is maar wordt gesuggereerd
    als je dat in je stukje had meegenomen was het voor mij okee geweest

    n.a.v. Istanbul omdat je daar onlangs bent geweest misschien aardig in dit verband.
    we waren in Istanbul o.a. te gast bij een grote krant
    ze hebben daar een speciale redacteur in dienst om artikelen en foto’s zo te rangschikken in de krant dat ten alle tijden voorkomen wordt dat er verbanden worden gelegd die er niet zijn.
    zal binnenkort het blog nog eens plaatsen met foto’s die ik daar maakte.
    groet

    • 16:34, 27 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @svara
      Er is een verschil tussen objectieve verslaglegging en subjectieve beleving. Dit blogje heeft niet de intentie om objectief verslag te doen, maar is een subjectieve weergave van een ervaring (een associatie, zo je wilt). Als de kijker zich kritiekloos elke gesuggereerde link laat aanleunen, is dat meer een probleem van de kijker dan van de schrijver. Schrijvers en fotografen laten hun licht schijnen over “de werkelijkheid”, ze geven weer wat zij (denken te) zien en daarna is het aan de kijker om daarmee te doen wat hij wil.

      Jij en ik weten niet precies wat die jongen op dat moment dacht en op basis daarvan kun je niet automatisch concluderen dat het door mij gelegde verband er niet is. Het zou er kunnen zijn. In ieder geval roept het beeld bij mij bovenstaande associatie op. Omdat het een associatie is bij deze foto, kan ik weinig anders dan deze foto plaatsen. Als ik naar een foto van mezelf kijk heb ik een andere associatie. Los daarvan maakt ik maar weinig fotografische zelfportretten en zeker niet als ik mijn zonden aan het overdenken ben.

      Veder is het naar mijn mening een abstract stukje dat niet over specifieke zonden gaat, maar vooral over de invloed van opvoeding en cultuur op ethische opvattingen en gedrag. In die zin vind ik het ook geen bezwaar om die associatie aan dit beeld te koppelen. Dat zou anders zijn als ik deze jongen specifieke zonden zou “aansmeren” en/of bepaalde vooroordelen aan zijn uiterlijk zou verbinden.

      =ze hebben daar een speciale redacteur in dienst om artikelen en foto’s zo te rangschikken in de krant dat ten alle tijden voorkomen wordt dat er verbanden worden gelegd die er niet zijn=

      Dat kun je niet voorkomen. Het enige dat je kunt doen is een zo objectief mogelijk beeld geven en zelfs dat is lastig omdat je per definitie een selectie van “de feiten” aan de lezer presenteert. De kijker verwerkt tekst en beeld vervolgens binnen zijn eigen referentiekader en binnen dat referentiekader legt hij zijn eigen verbanden.
      Schrijf een objectief stuk over de islam, plaats daar een zo neutraal mogelijke foto bij van een moskee en vraag aan lezers welke verbanden zij leggen. Het is zeer waarschijnlijk dat bijvoorbeeld een PVV-kiezer een verband legt dat er niet is, waarmee ik overigens niet wil suggereren dat alleen PVV-kiezers behept zijn met vooroordelen.

  9. 20:02, 27 augustus 2011Bert  / Beantwoorden

    de laatste zin vat alvast zowat alle jeugdfrustraties handig samen … :-)

    • 01:45, 28 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @Bert
      Ja, alleen de jeugdtrauma’s van ouderloze kinderen zijn wat lastig aan de ouders toe te schrijven.

  10. 20:59, 27 augustus 2011rikus  / Beantwoorden

    Heeft nadenken wel zin?

  11. 11:55, 28 augustus 2011Mo  / Beantwoorden

    gelukkig hebben mijn kinderen twee ouders. kunnen we de schuld delen.

  12. 14:09, 28 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Ik heb het wel degelijk tegen jou persoonlijk en je schofterige gedragingen als Freed die door je fluffer niet gecorrigeerd worden irriteren mij mateloos.
    Het is nu wel genoeg.
    Jouw aversies tegen onschuldige anderen
    vragen om een kundige correctie.

    Je blijft je eigen verantwoordelijkheden ontlopen en afschuiven op anderen.

    • 14:17, 28 augustus 2011100_woorden  / Beantwoorden

      @Fleur
      Tja, ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Ik ben geen Freed en geen Fred, laat staan dat ik een niet-corrigerende fluffer heb.

  13. 14:14, 28 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Sinner zit op de brug voor het Amstelpark?

  14. 15:52, 28 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Je spreek NIET de waarheid,Sinner.

  15. 15:53, 28 augustus 2011Fleur  / Beantwoorden

    Ben het woord`pseudo`vergeten voor roomse trollin.

Geef een reactie