! De Goot

Hoe gelukkig is iemand die de goot fotografeert?

Ik zou een mooi verhaal kunnen ophangen over de avonturen die ik beleef tijdens mijn verkenningen van de toegepaste kunst naar aanleiding van bovenstaande foto, maar ik heb zojuist gelezen dat u – de volger op één van de platforms waar dit stukje verschijnt – zomaar ongelukkig zou kunnen worden van mijn foto’s en berichten omdat ze u het gevoel kunnen geven dat ik een gelukkiger leven leid dan u en dat wil ik u niet aandoen. De waarheid is dat ik hier met mijn hoofd voorovergebogen naar de goot staar. Weliswaar een mooi afgedekte goot op een bijzondere plek, maar toch.

eKudos » NuJij »

Reactie (30)

  1. 08:16, 20 januari 2012Antoinette Duijsters  / Beantwoorden

    Nu, daar heb ik nog geen last van:-)

  2. 11:29, 20 januari 2012Rob kruzdlo  / Beantwoorden

    *

    Mooie foto waarvoor ik mijn hoofd NIET voor hoef te buigen.

    Gr R

  3. 11:51, 20 januari 2012assyke  / Beantwoorden

    als je een passie ergens voor hebt
    en je kan ongeremd je gang gaan
    dan ben je toch ook een gelukkig mens

    en wat die goot betreft
    als je ons had willen genezen van eventuele
    jaloezie dan had je beter een ordinaire straatgoot
    kunnen fotograferen ter bekrachtiging van je verhaal

    dit prachtige gatending helpt niet echt:))

    • 02:23, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

      @assyke
      Er zijn vele wegen die naar geluk leiden, vermoed ik. Helaas zijn er ook veel mensen die onderweg verdwalen. Alleen al in Nederland zijn er meer dan een miljoen mensen die antidepressiva slikken. Blijkbaar is het voor veel mensen niet eenvoudig om een gelukkig leven te leiden.

      Wat de goot betreft: zelfs die kan een mens gelukkig maken, waarmee ik maar wil zeggen dat het allemaal relatief is en we onderzoeken als in de link niet al te serieus moeten nemen.

  4. 12:16, 20 januari 2012Rob kruzdlo  / Beantwoorden

    Assyke, put roosters zijn soms kunstwerken waarvoor je niet direct aan ellende hoeft te denken die er doorheen spoelt…

    • 02:25, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

      @Rob kruzdlo
      De “ellende” die door de goot stroomt voedt talloze levensvormen. Het is maar hoe je er naar kijkt, wilt kijken of kunt kijken.

  5. 13:07, 20 januari 2012Simen Vrederat  / Beantwoorden

    Onder het plaveisel het moeras

  6. 14:05, 20 januari 2012svara  / Beantwoorden

    Ik las het artikeltje onder de link
    Je echt openstellen voor schoonheid geeft een andere energie dan wanneer je kijkt naar een foto en dat onmiddellijk aan je zelf, aan je eigen tekortkomingen verbindt waardoor je jaloers zou kunnen worden.
    En om jouw vraag te beantwoorden….. ik kan me niet voorstellen dat iemand zich ongelukkig voelt op het moment dat hij/zij de schoonheid van deze goot fotografeert Gelukkig voelen hangt van zoveel factoren af en is geen statische toestand dus het kan zijn dat het geluk slechts een enkele seconde duurde ‘rondom’ deze goot.

    • 02:39, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

      @svara
      Je redeneert te veel vanuit jezelf. Bij andere mensen kunnen dezelfde dingen anders binnenkomen, dat is geen kwestie van je niet “echt openstellen”, maar een verschil in verwerking.

      =ik kan me niet voorstellen dat iemand zich ongelukkig voelt op het moment dat hij/zij de schoonheid van deze goot fotografeert=

      Wees blij dat je dat niet kunt. Ik kan het wel, niet omdat ik er zelf last van heb, maar omdat ik van zeer nabij heb meegemaakt wat een depressie met iemand kan doen.
      Maar goed, het onderzoek gaat over geluksbeleving op een ander niveau (niet dat van de klinische depressie) en zegt in algemene zin wel iets over hoe we de nieuwe media ervaren, hoe we ermee omgaan en wat het met ons doet.

      • 11:49, 21 januari 2012svara  / Beantwoorden

        @100_woorden
        Jouw eerste zin is me veel te kort door de bocht evenals de draaiing naar depressie in relatie tot mijn reactie.
        Als ik me iets niet kan voorstellen wil dat niet zeggen dat het er niet is of dat ik dit niet besef.
        Ik zou bijna zeggen: je redeneert bij jouw interpretatie van mijn tekst teveel vanuit jezelf :-)
        Ook ik heb ervaring rondom depressie.
        Natuurlijk gaat het over een verschil in waarneming, ervaren, verwerking en het vermogen je open te stellen op een bepaald moment. (en hier vergeet ik vast iets)
        Ik doelde meer op de doorsnee lezer degene die kijkt zoals in dat artikeltje bedoeld. Ik nam aan dat je dat wel begreep.
        Wat was er het eerste op je blog? De vraag die je stelde (onder de foto) of jouw antwoord in je hoofd? :-)

        • 17:52, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

          @svara

          Ik zal proberen uit te leggen hoe ik je eerste reactie las/lees.

          =Je echt openstellen voor schoonheid geeft een andere energie…=

          Het woordje “echt” impliceert dat er minimaal twee vormen van openstellen zijn “echt” en “niet-echt” (of onecht) waarbij de “energie” die iets geeft wordt bepaald door de manier van openstellen. In andere woorden: wie zich niet “echt” openstelt zal jaloezie ervaren, of omgekeerd, wie jaloezie ervaart stelt zich niet echt open.

          Het “probleem” dat ik heb met het woordje “echt” is dat er een uiterst subjectief waardeoordeel in zit dat op niets anders lijkt te zijn gebaseerd dan op hoe jij het ervaart. Je zou het ook anders kunnen formuleren door “anders” of “verschillend” te gebruiken. Bijvoorbeeld:
          Anders kijken naar schoonheid kan een andere, niet jaloersmakende energie geven.
          De zin (en impliciete veronderstelling dat wij mensen controle hebben over hoe we ons openstellen, waarover je van mening kunt verschillen) is dan waarde(oordeel)vrij.

          =Als ik me iets niet kan voorstellen wil dat niet zeggen dat het er niet is of dat ik dit niet besef.=

          Beweer ik dat dan?
          Lijkt me niet. Ik geef slechts aan dat ik het mij wél kan voorstellen op basis van eigen ervaring. We hebben het over geluk beleving en ik geef aan hoe iets (depressie in dit geval) invloed kan hebben op de manier hoe iemand kijkt/beleeft en dat je daar in dat geval weinig of geen controle over hebt (het is inherent aan de ziekte).
          Zet dat af tegen je eerste zin over “echt openstellen” en je hebt een onderbouwing/motivatie waarom ik daar moeite mee heb.

          =Ik doelde meer op de doorsnee lezer degene die kijkt zoals in dat artikeltje bedoeld. Ik nam aan dat je dat wel begreep.=

          Dat begreep ik en het verandert niets aan mijn bezwaar tegen het waardeoordeel dat ik las/lees in het “echt openstellen”

          =Wat was er het eerste op je blog? De vraag die je stelde (onder de foto) of jouw antwoord in je hoofd? :-)=

          De vraag uiteraard. Een antwoord heb ik niet op de vraag hoe gelukkig iemand is die een goot fotografeert omdat het zeer de vraag is of er überhaupt een relatie is tussen wat iemand fotografeert of waar iemand over schrijft en geluk beleving. Mijn eigen geluk beleving is niet of nauwelijks te koppelen aan onderwerpkeuze. Ik zie mooie dingen in verval maar ook lelijke in welvaart en vice versa. Soms ben ik jaloers, soms niet. Soms stel ik me open voor iets en soms niet. Ik ben net een “echt” mens ;-)

          • 23:23, 21 januari 2012svara 

            @100_woorden
            Dank je voor je reactie. Jammer dat het voor mij minder makkelijk is me op papier precies uit te drukken dan dat dat voor jou is. Je leest het in elk geval anders dan dat ik het vanuit mijn intentie bedoel en het voelt voor mij niet dat ik er met jou op papier nu uitkom.
            Je nodigt me in je reactie weer uit door een bepaalde zin om te reageren maar ik doe het niet.
            Hoe dan ook, het is een prachtige putdeksel, echt waar…d.w.z. ;)

  7. 16:41, 20 januari 2012Blewbird  / Beantwoorden

    Je kunt de goot wel bedekken met kunst, maar de stank wordt er niet minder door ;-)

    • 02:44, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

      @Blewbird
      Voordeel van een foto en internet is dat geur geen rol speelt, hoewel deze goot niet stonk, maar dat kan ook gelegen hebben aan het feit dat ik verkouden was.

  8. 00:47, 21 januari 2012Glaswerk  / Beantwoorden

    @!00: Citaatje uit de verwijzing:

    De deelnemers werden gevraagd in hoeverre ze het eens zijn met de stellingen ‘Het leven is eerlijk’ en ‘Veel van mijn vrienden leiden een beter leven.’

    Twee vraagstellingen die bij mij direct een veelvoud aan vragen oproepen voordat ik een antwoord zou kunnen geven.

    Dat heb ik ooit ook tijdens een psychologische test aangegeven en daar werd de onderzoekster niet blij van. Uiteindelijk werd me kribbig geadviseerd maar iets aan te kruisen omdat anders de test niet verwerkt kon worden in een statistisch pakketje.

    Wat FB betreft: dat drijft grotendeels op het (plichtmatig) leukjes aan elkaar geven en het delen – lees: de sier maken met andermans spullen en/of creativiteit – tot de zure brokken je tegen de huig gaan kokken. De “netwerk” en “ego” factor is daar nog minstens tien keer zo erg als toentertijd het geval was op het VKblog.

    Mooie putdeksel op een strakke plaat.

    • 03:00, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

      @Glaswerk
      Ja, daar heb ik ook altijd “last” van, van vragen die je met goed fatsoen niet kunt beantwoorden zonder een begeleidend schrijven waarin uit de doeken wordt gedaan welke factoren in welke mate meegewogen moeten worden bij de beantwoording.

      Al die sociale netwerken moet je met een baaltje zout nemen. Je doet er wat je zelf leuk/goed vindt probeert de ellende van sommige andere te negeren, hoewel dat niet altijd even makkelijk is. Gelukkig blijft het gedoe van mensen niet aan me kleven. Ik kan me prima mengen in een eindeloze en spijkerharde discussies, daar een tijdje lol aan beleven om het daarna achter me te laten zonder dat ik er last van heb, ook als het er onvriendelijk aan toe gaat, ook als mensen alleen maar hun eigen ego aan het oppimpen zijn of er lol aan beleven om anderen de grond in te trappen. Het raakt mij persoonlijk nauwelijks, hoewel ik het wel erg vind dat mensen die daar niet tegen kunnen min of meer kapot worden gemaakt. Voor sommige mensen is het gewoon beter om zich daar niet in te mengen, alleen willen ze daar zelf vaak niet aan toegeven.

  9. 12:12, 21 januari 2012Robert Kruzdlo  / Beantwoorden

    *

    Ik reageer hier graag. Later zul je begrijpen waarom. Ik haat dit soort netwerken, vooral het glijmiddel Glasmerk en anderen. Het woord PLAAT doet mij ontploffen, een rot woord dat ik kokhalzend moet lezen. Vreselijk taalgebruik waarvan ik mijn huig uitspuug. Mooie foto’s maak je. Ik leg dan mijn hand op je tekst anders kan ik niet naar je foto’s kijken en als ik je tekst lees bedek ik de foto.

    De enige blogger waar ik langs kom, later zal het duidelijk worden waarom…

    Gr R

    *

    • 12:56, 21 januari 2012Glaswerk  / Beantwoorden

      @Robert Kruzdlo : Kruzdlo, je moet wel een plaat voor je rancuneuze, conceptuele kunstkop hebben als je niet weet welke betekenissen “plaat” in het Nederlands heeft. Hierbij een verwijzing naar een pagina van Wikipedia, een van jouw geliefde bronnen van “kennis”, waar je helaas regelmatig en niet gehinderd door enige kennis van zaken allerlei feitelijkheden en weetjes uit debiteert om je vermeende intellectuele capaciteiten te etaleren om daarmee jouw nitwitism te maskeren.

      En dat je mij en anderen haat is zeer goed voorstelbaar: ik had ook niet anders verwacht van iemand die naar alle waarschijnlijkheid alleen van zijn eigen ego houdt.

      Mijn pseudoniem is overigens Glaswerk en niet "Glasmerk": bedroevend dat je zelfs in een woord van 8 letters nog een spelfout weet te maken. Maar goed, eigenlijk had ik ook dát niet anders verwacht van iemand die als literaire exercitie ooit ging "experimenteren" met lidwoorden. Alsof jouw schrijfsels in koddig Nederlands zo al niet te lezen en/of te begrijpen waren.

      Dus neem gerust een teiltje, vomeer uitbundig en consumeer daarna weer naar hartenlust de diepere gedachten van dode filosofen en (waan)denkbeelden van andere denkers die gesublimeerd zijn in morsige en door het vele bevingeren beduimelde boekjes waaruit je frequent citeert. Want op een originele gedachte heb ik je nog nimmer kunnen betrappen.

      Blijf dromen van jezelf en jouw treurige ego Kruzdlo en laat het vooral niet in een conceptuele nachtmerrie ontaarden.

  10. 15:15, 21 januari 2012Robert Kruzdlo  / Beantwoorden

    *

    Dank, Glasmerk voor je reactie.

    Het woord foto vind ik mooier dan ‘ plaat ‘. Of ik wel of niet originelen gedachten, ….gevormd door de literatuur of door Wikies te lezen, laat ik liever over aan andere. In ieder geval heeft er al een gereageerd.

    Ik ben niet rancuneus, heb geen kunstkop en draai nooit dezelfde plaat.

    Je had toen -een jaar of wat geleden- de afspraak met mij niet moeten afzeggen dat had je het bovenstaande nooit geschreven. Je boosheid heeft je blind gemaakt. Ik help geen blinden die de weg kwijt zijn Glasmerk.

    Ik heb het gevoel dat je het over jezelf hebt.

    Ik ben altijd bereid op een nieuwe afspraak te reageren, waarin je in overvloed mij zal kunnen betrappen op originaliteit. Maar zoals je je nu gedraag…, zie ik er liever van af.

    Myxomatose is nogal besmettelijk.

    Gr R

    • 15:49, 21 januari 2012Glaswerk  / Beantwoorden

      @Robert Kruzdlo
      Je had toen -een jaar of wat geleden- de afspraak met mij niet moeten afzeggen …

      Het menselijke geheugen blijft een wonderlijk iets.

      Hoewel het volstrekt irrelevant is voor het bovenstaande, die afspraak is door mij niet afgezegd maar vanwege een vakantie en andere lopende zaken opgeschort. Verder speelde dat al veel langer dan een jaar geleden.

      Anyway, de reactieruimte van 100W lijkt me niet de geëigende plek om dat soort zaken te berde te brengen en te bespreken. Verder heb ik daar ook al geruime tijd geen enkele behoefte meer toe.

      Veel succes met jezelf, je zult het hard nodig hebben.

  11. 15:21, 21 januari 2012Robert Kruzdlo  / Beantwoorden

    Michel Houellebecq schreef een boek dat geheel uit teksten gevonden op google betond. Ken je hem.

    Gr R

    • 17:49, 21 januari 2012svara  / Beantwoorden

      @Robert Krudzlo
      je schrijft hierboven:
      =De enige blogger waar ik langs kom, later zal het duidelijk worden waarom…=

      wie is het dan die blogger die af en toe op mijn blog reageert zoals je hieronder ziet onder die naam? En die zie ik ook nog op andere plaatsen

      kruzdlob Kruzdlo januari 17, 2012 bij 12:42 Edit #
      .
      sorry 100 woorden dat ik die vraag hier stel

  12. 18:04, 21 januari 2012100_woorden  / Beantwoorden

    @Allen
    Ik heb geen bezwaar tegen off topic discussies. Laat u vooral niet remmen, dat leidt slechts tot stress, zolang u zich maar aan de Nederlandse wet houdt en in het achterhoofd houdt dat dit allemaal terug te vinden is via zoekmachines.

  13. 11:36, 22 januari 2012Robert  / Beantwoorden

    *

    Precies…, 100_woorden de zoekmachine zal overuren maken. Dank voor je gastvrijheid.

    Svara dat ben ik niet.

    Gr R

  14. 12:55, 26 januari 2012Robert Kruzdlo  / Beantwoorden

    *

    Dank voor je gastvrijheid 100_woorden.

    Glaswerk nog even dit:

    @Robert Kruzdlo
    Je had toen -een jaar of wat geleden- de afspraak met mij niet moeten afzeggen …

    Glaswerk: …(…)niet afgezegd maar vanwege een vakantie en andere lopende zaken opgeschort. Verder speelde dat al veel langer dan een jaar geleden.

    R.K: Je bevestigd dus mijn schrijven. Opschorten is ook afzeggen. Zullen wij een nieuwe afspraak maken dan?

    Glaswerk: Verder heb ik daar ook al geruime tijd geen enkele behoefte meer toe. (Om te reageren rk)

    R.K.: Nu je wel de behoefte voelt vind ik het vreemd dat je alleen van iemands teksten uitgaat (erratum taalgebruik) zonder de persoon te kennen of te weten wat hij allemaal “wel” kan?! De informatie zal je wel gekregen hebben van het denk-abattoir hier op internet.

    Glaswerk:Veel succes met jezelf, je zult het hard nodig hebben.

    R.K.: Een slag in de lucht, een stijl om mee te slaan, vormloos om er mee door te gaan en
    gebrek aan talent wat gastvrijheid betreft. De inhoudelijkheid was/is een ballon oplaten in een woud van vlees cactussen. (Ze zijn eetbaar)

    Dat mijn gezondheid slecht is dat kun je niet weten en dat ik morfine moet gebruiken om recht op te lopen, dat kun je ook niet weten maar,… dat je uit mijn waarheid ombuigende teksten -die geen hond leest, iets kan opmaken wie/wat ik ben, vind ik niet gezond.

    Ik schenk je de wens terug en hoop op een snelle ontmoeting in Spanje want ik woon al jaren niet meer in Limburg. Of ik zou er toevallig er moeten zijn (door het werk wat ik doe). Neem je wandelschoenen mee want onder het wandelen is een gesprek gezonder dan aan de rand van een grote stad of beek in Holland je zit te verkreukelen met ideeën die geen hout snijden.

    GR R

  15. 15:13, 8 februari 2012fredvanderwal  / Beantwoorden

    Opvallend is de toon van reageren, de betweterij, het gesnoef, de neerbuigende, onoprechte houding van kunstartiest Krudzlo, die doorgaans totale onzin neer zet, geleende inhoud, half- en niet begrepen filosofietjes om zichzelf een status te geven die door een enkeling missschien wordt geaccepteerd en voor openbaring van uit de Hoge wordt gehouden. Het koketteren met al of niet op waarheid gebaseerde morfinisme lijkt een laatste poging tot compassie op wekken. Verslaving imponeert niet, die tijd hebben we wel gehad, toen Krudzlo nog op trad als pop idool bij het fetival te Boerscheidt in België. Wie een foto van ons dikke aapje Bokito Krudzlo beschouwt toont een blakende verschijning met een dikke buik en dijen om een beer mee te vellen.
    Ik zie hem nog wel de elfs stedentocht uitrijden, maar wel als laatste aankomen, die losers mentaliteit hoort bij ex- rijksakademieleerlingen die nergens in uitblinken.

  16. 19:36, 8 februari 2012fredvanderwal  / Beantwoorden

    R. Kruzdlo woont in Valkenburg
    Zonder moeite in de telefoongids te vinden.
    Volgens mijn info wort hij zo nu en dan het huis uit gezet omdat hij niet te houden is door zijn vrouwtje en moet dan naar Spanje bij zijn zoon hokken om te kalmeren.

Geef een reactie