Kwaken de eenden? Woelen de mollen door de bevroren aarde? Of drijven er dode visjes in het meetgat van de Elfsteden ijsmeetpiet? Dat zijn de signalen waaraan de Friese connaisseurs menen het weer te kunnen voorspellen… Zouden ze de ijsdikte meten met een wichelroede, vraag ik me dan meteen af. Hoe dan ook, het bestuur van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden heeft een wak geslagen in de hoop van schaats minnend Nederland. Het kan niet, zei voorzitter Wiebe Wieling. Alles kan, als je maar wilt, kreeg ik vroeger te horen, maar goed, ik ben dan ook geen Fries.

00:40, 9 februari 2012Glaswerk /
@!00: Als het voltallige bestuur van de KVdFES en de 22 rayonhoofden het unaniem eens zijn moet het wel kloppen. Daar kunnen de meteorologen nog een puntje aan zuigen. Ik verwacht daarom binnenkort het Nationaal Weerjournaal in het Fries met ondertiteling. En uiteraard de onvermijdelijke musical It ken nèt.
Mooie neuronenlampgraancirkelijsdinges.
00:43, 9 februari 2012Glaswerk /
Hm, jouw FB knopje is tijdelijk in het water gevallen, dus komt het lijkje later wel.
00:49, 9 februari 2012100_woorden /
@Glaswerk
Ligt aan jou, zojuist getest, doet wat hij moet doen.
00:55, 9 februari 2012Glaswerk /
@!00:
Ligt aan jou …
Bewijs het!
00:58, 9 februari 2012100_woorden
@Glaswerk
Het knop heeft twee likes staan, als het niet werkt, waar komen die dan vandaan?
01:00, 9 februari 2012Glaswerk
Van jou.
Toen ik op “like” wilde drukken was de knop er niet en toen ik daarna wel kon drukken stonden er al twee.
01:01, 9 februari 2012Glaswerk
Kijk aan, nu zelfs 3 ;-P
01:09, 9 februari 2012100_woorden
Nee, van mij was er maar één.
01:16, 9 februari 2012Glaswerk
Dat lijkt zo, maar wie onder een bijdrage van jou de eerste “like” geeft creëert een tweede bij een page reload. Dus heb jij jezelf onbedoeld, onbewust en ongewild – hoe kan dat ook anders voor een determinist – twéé “likes” gegeven.
00:49, 9 februari 2012100_woorden /
@Glaswerk
Het oordeel van “de massa” is voor mij automatisch verdacht. Ik zou voor willen stellen dat een Elfstedentocht in het vervolg alleen gereden mag worden als het ijs dunner is dan 10 centimeter. Zo’n toch is niet voor watjes. Terug naar de oude heroïek van de dood of de gladiolen, ik bedoel zelfs bij dat wandelingetje bij jou in de buurt vallen nog wel eens doden.
00:58, 9 februari 2012Glaswerk /
@!00:
… ik bedoel zelfs bij dat wandelingetje bij jou in de buurt vallen nog wel eens doden.
Het zijn altijd de overmoedige westerlingen die voor de bijl gaan. Friezen overkomt dat niet tijdens de Vierdaagse omdat ze de eerste dag op hun schaatsen niet eens uitlopen en de rest van Nederland weet gewoon van nature waar zij (niet) aan beginnen.
01:15, 9 februari 2012100_woorden /
@Glaswerk
Helaas is ook het westen niet vrij van “overmoedige types”. Zal wel komen door de aanzuigende werking die wij hebben op andere gebieden.
01:24, 9 februari 2012Glaswerk
@!00: Het “Zal” suggereert sterk dat je zwaar twijfelt aan jouw eigen woorden.
(Gelukkig) niet bepaald een teken van overmoedigheid, maar goed, ik heb dan ook niet beweerd dat jij daar last van hebt ;-P
01:28, 9 februari 2012100_woorden
“zal” wil zeggen dat ik het aanneem zonder daarvoor bewijs te hebben, wat niet per se wil zeggen dat ik er zwaar aan twijfel. Zal wel projectie zijn dat je dat denkt.
01:51, 9 februari 2012Glaswerk
Zal wel projectie zijn dat je dat denkt.
Lees jij tegenwoordig zulke boeken dat je daarover begint? Dat je van je geloof bent gevallen door zaken niet meer met feiten te onderbouwen kan ik ergens nog wel billijken, zij het met enige bezorgdheid, maar als je spontaan over projectie gaat beginnen vind ik het een bedenkelijke kant uitgaan.
Anyway, voor we nog verder de reactiedraad onder jouw fraaie plaat ontwrichten, zal ik maar weer eens de verstandigste van ons tweeën zijn.
Goodnight
02:58, 10 februari 2012100_woorden
Voor mensen die zich bezighouden met fotografie lijkt mij “projectie” geen al te vreemde term, maar goed, je aversie tegen de andere betekenis begrijp ik wel. Mocht je daarover je beklag willen doen, dan kan dat.
01:07, 9 februari 2012Glaswerk /
Hier stond toch net een reactie van mij.
Volgens mij spookt het.
01:11, 9 februari 2012100_woorden /
@Glaswerk
Om onduidelijke reden was die in de spam terecht gekomen, is inmiddels hersteld
00:54, 9 februari 2012Anamé /
Hmm, interessant…
Kijk om je heen en zie het resultaat van de mens die denkt dat alles altijd moet kunnen en dat alles maakbaar is…
Uiteindelijk denk ik dat je verder komt door samenwerking met de natuur i.p.v. haar ten allen tijden te willen controleren en naar je hand te willen zetten.
Prachtig staaltje Friese nuchterheid wat voor de verandering eens niet geregeerd wordt door al te gladde marketing- en mediajongens…kan dat wel waarderen.
01:06, 9 februari 2012100_woorden /
@Anamé
Moah, ik vermoed dat angst ook een rol speelt, hoewel je dat mooi kunt verpakken in “verantwoordelijkheid voor veiligheid”. Zo’n tocht mag best een beetje gevaar in zich hebben, wat mij betreft.
Samenwerken met de natuur, tja, dat veronderstelt enige mate van bewustzijn van “de natuur”, maar daar geloof ik niet in. Samenwerking moet van twee kanten komen uiteindelijk en volgens mij gaat de natuur haar eigen gang zonder zich ook maar een moment te bekommeren om wat wij “de mens” willen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we alles naar onze (menselijke) hand moet zetten, als dat al zou kunnen. Enige mate van respect voor de natuur is wel noodzakelijk.
02:20, 9 februari 2012Anamé /
@100_woorden
Die ‘angst’ is niet helemaal onterecht gezien het feit dat eigen verantwoordelijkheid nauwelijks nog in het ‘basispakket’ lijkt te zitten.
Natuur is niet iets wat buiten ons staat maar waar we een onderdeel van zijn. Het is niet onze tegenstander noch een ‘pretpark’ waar je slechts in het weekend een uurtje naar toe gaat.
Onder samenwerken versta ik dan ook het respecteren van die wetten i.p.v. het laten prevaleren van onze eigen economische wetten, die daar vaak haaks op staan.
En je hebt zeker gelijk als je stelt dat natuurwetten soms hard zijn, maar in tegenstelling tot onze ‘wetten’ t.a.t fair en gebaseerd een balans in het geheel en niet alleen op het voordeel voor één soort.
Oeps, gaat teveel off-topic, vrees ik.
Dan nog maar even on-topic…mooi dendrieten-wak…weet je hoe dat ontstaan is?
03:17, 10 februari 2012100_woorden /
@Anamé
Er zit iets van een contradictio in terminis in je woorden. Ik bedoel, als wij onderdeel zijn van de natuur (waar ik het op zich me eens ben) dan is ons gedrag evengoed onderdeel van de natuur en zijn “economische wetten” dus ook onderdeel van de natuur.
Zodra je menselijk gedrag scheidt van “de natuur” is het moeilijk vol te houden dat we (nog) onderdeel zijn van die natuur.
Dat natuurwetten “fair” zijn en gebaseerd op “balans” lijkt me een erg subjectieve beleving van de werkelijkheid. Veel mensen hebben een romantisch beeld van de natuur, niet in de laatste plaats door al die natuurfilms die een (te) eenzijdig beeld geven.
Zo denken hele volksstammen bijvoorbeeld dat roofdieren hun prooien direct doden zodat die niet lang hoeven te lijden. Er zijn talloze voorbeelden waarbij dat niet het geval is. Of bijvoorbeeld dat alleen mensen elkaar afslachten en dieren dat niet doen. Op tv zie je hoe de ene mannetjesleeuw het wint van de andere en de nieuwe koning wordt, maar zie je ooit dat hij vervolgens alle welpjes van het vorige mannetje afslacht? Hoe “fair” is dat voor die kleintjes?
Dat er een zekere balans in de natuur aanwezig is, is waar, maar dat is geen drijfveer voor de natuur, maar een gevolg van de omstandigheden. De natuur heeft geen bewustzijn, geen wil en geen doel. De natuur bestaat uit oorzaak en gevolg. Causaliteit. En juist daar begint het vaak te schuren omdat wij mensen overtuigd zijn dat we een wil hebben, dat we op z’n minst voor een deel ons eigen lot kunnen bepalen en we ons daarmee onderscheiden van “de natuur”.
Wat het wak betreft: ik denk dat aan het begin van de vorst iemand een grote steen heeft gegooid door de dunne laag besneeuwd ijs, met dit als gevolg. Het lijkt nu een wak, maar is het niet. Het zwarte gat met uitlopers is in werkelijkheid ijs.
23:11, 10 februari 2012Anamé
@100_woorden
Ik vrees dat ik weer eens teveel mijn best heb gedaan om een compleet gedachtengoed in een paar zinnen te vangen, waarin ik, gezien je reactie, niet echt in geslaagd ben.
Dat maakt je reactie zeker niet minder interessant, maar dit is noch de plaats, noch de tijd om het helemaal toe te lichten.
Zodra ik mijn Bloghutje op orde heb (ik geef wel een seintje) moet je nog maar eens langskomen. Dat zal e.e.a. verduidelijken en deze (overigens interessante) discussie zeker ten goede komen ;-)
De komende tijd heb je je handen echter volgens mij wel vol aan allerlei vage klachten;-)
01:32, 11 februari 2012100_woorden
Het is en blijft lastig om in een beperkt aantal woorden een wereld van gedachten te proppen, dat weet ik maar al te goed. Ik wacht geduldig op je seintje en zal me nu inderdaad maar even bekommeren om de reeks vage klachten ;-)
01:08, 9 februari 2012100_woorden /
@Anamé
Dat men het daar in Friesland zonder sponsoren en commercie doet, valt uiteraard wel te waarderen, zeker in deze tijd.
08:21, 9 februari 2012Antoinette Duijsters /
Prachtige foto, waar heb dit wrak gevonden of zelf gemaakt:-)
03:20, 10 februari 2012100_woorden /
@Antoinette Duijsters
Gevonden uiteraard, in een nabijgelegen recreatiegebied.
Het was ooit een wak, maar wat je hier zit is ijs van zeker tien centimeter dik.
09:31, 9 februari 2012Ingrid van den Bergh (Schrijfkunst) /
Wa(k)tjes!!!
Verder dezelfde vraag als Antoinette.
03:20, 10 februari 2012100_woorden /
@Ingrid van den Bergh (Schrijfkunst)
Zelfde antwoord ook ;-)
09:34, 9 februari 2012svara /
waaauw waar heb je deze bijzondere cirkel gevonden?
of heb je dat gaatje er in gefotoshopt ?
03:21, 10 februari 2012100_woorden /
@svara
Nee, geen Photoshop, gevonden zoals je het hier ziet.
11:46, 9 februari 2012Aline /
Wat een mooie foto… enne zelfde vraag als de 3 dames voor me… ;)
03:22, 10 februari 2012100_woorden /
@Aline
Dank je. Enne zelfde antwoord als aan de dames voor je.
12:01, 9 februari 2012Selma /
‘Like’
(bij gebrek aan wordpress-like-knopje)
03:24, 10 februari 2012100_woorden /
@Selma
Wordpress-like-knopjes heb je alleen bij wordpress.com blogs. Dit blog draait op mijn eigen domein waardoor ik zo’n knopje niet kan toevoegen. Als alternatief is er het FaceBook-like-knopje
21:37, 9 februari 2012Appelvrouw /
Die Friezen zijn echt zo gek nog niet hoor!
ze boorden gaten in het dikke ijs om de Hollanders buiten de deur te houden.
03:27, 10 februari 2012100_woorden /
@Appelvrouw
Zouden ze dan stiekem toch een Elfstedentocht houden buiten het zicht van de camera’s en alleen voor Friese deelnemers?
Ik vertrouw die Friezen niet meer sinds dat gedoe met Bonifatius bij Dokkum.